قابلیت استفاده و ابزار، نه طراحی بصری، موفقیت یا شکست یک طراحی سایترا تعیین میکند. از آنجایی که بازدیدکننده صفحه تنها فردی است که روی ماوس کلیک میکند و بنابراین همه چیز را تصمیم میگیرد، طراحی سایتکاربر محور به یک رویکرد استاندارد برای طراحی سایت موفق و سود محور تبدیل شده است. از این گذشته، اگر کاربران نتوانند از یک ویژگی استفاده کنند، ممکن است وجود نداشته باشد.
ما قصد نداریم جزئیات اجرای طراحی سایترا مورد بحث قرار دهیم (به عنوان مثال جایی که کادر جستجو باید قرار گیرد) همانطور که قبلاً در تعدادی از مقالات انجام شده است. در عوض ما بر روی اصول اصلی، اکتشافی و رویکردهای طراحی سایتموثر تمرکز میکنیم - رویکردهایی که با استفاده مناسب میتوانند به تصمیمات طراحی پیچیده تری منجر شوند و فرآیند درک اطلاعات ارائه شده را ساده کنند.
اصول طراحی سایتخوب و دستورالعملهای طراحی سایتموثر
برای استفاده صحیح از اصول، ابتدا باید بدانیم که کاربران چگونه با طراحی سایتها تعامل دارند، چگونه فکر میکنند و الگوهای اساسی رفتار کاربران چیست.
کاربران چگونه فکر میکنند؟
اساساً عادات کاربران در طراحی سایتبا عادات مشتریان در فروشگاه تفاوت چندانی ندارد. بازدیدکنندگان به هر صفحه جدید نگاه میکنند، بخشی از متن را اسکن میکنند و روی اولین پیوندی که مورد علاقه شان است یا به طور مبهمیشبیه چیزی است که به دنبال آن هستند، کلیک میکنند. در واقع، بخشهای بزرگی از صفحه وجود دارد که حتی به آنها نگاه نمی کنند.
اکثر کاربران چیزی جالب (یا مفید) و قابل کلیک را جستجو میکنند. به محض یافتن نامزدهای امیدوارکننده، کاربران کلیک میکنند. اگر صفحه جدید انتظارات کاربران را برآورده نکند، دکمه بازگشت کلیک میشود و روند جستجو ادامه مییابد.
کاربران از کیفیت و اعتبار قدردانی میکنند. اگر صفحهای محتوای باکیفیت را در اختیار کاربران قرار دهد، آنها حاضرند محتوا را با تبلیغات و طراحی سایتبه خطر بیاندازند. به همین دلیل است که طراحی سایتهای نه چندان خوب با محتوای باکیفیت در طول سالها ترافیک زیادی کسب میکنند. محتوا مهم تر از طراحی سایت است که از آن پشتیبانی میکند.
کاربران نمیخوانند، آنها اسکن میکنند. با تجزیه و تحلیل یک صفحه طراحی سایت، کاربران به دنبال نقاط ثابت یا لنگرهایی میگردند که آنها را در محتوای صفحه راهنمایی میکند. کاربران طراحی سایتبی حوصله هستند و بر رضایت آنی پافشاری میکنند.
اصل بسیار ساده:اگر یک طراحی سایتنتواند انتظارات کاربران را برآورده کند، طراح در انجام کار خود شکست خورده و شرکت ضرر میکند. هرچه بار شناختی بیشتر باشد و ناوبری کمتر بصری باشد، کاربران تمایل بیشتری به ترک طراحی سایتو جستجوی جایگزین دارند.
کاربران انتخابهای بهینهای انجام نمیدهند. کاربران سریع ترین راه را برای یافتن اطلاعات مورد نظر خود جستجو نمیکنند. آنها همچنین صفحه طراحی سایترا به صورت خطی اسکن نمیکنند و به طور متوالی از یک بخش طراحی سایتبه بخش دیگر میروند. در عوض رضایت کاربران آنها اولین گزینه معقول را انتخاب میکنند. به محض اینکه پیوندی را پیدا کنند که به نظر میرسد ممکن است به هدف منجر شود، شانس بسیار خوبی وجود دارد که بلافاصله روی آن کلیک شود.
جریان خواندن متوالی در طراحی سایتکار نمیکند. اسکرین شات سمت راست روی تصویر در پایین، مسیر اسکن یک صفحه مشخص را توصیف میکند.